Kod goriva je pronađen problem s filtrabilnošću te kod dizelskih je utvrđena neadekvatna kvaliteta koja uzrokuje gašenje motora. Gorivo je moralo izdržati -15°C, a izdržalo je -13°C. Također kod jednog dizelskog goriva pronađen je niži cetanski broj, a kod benzinskog niži oktanski broj. To može uzrokovati oštećenja na motoru, rekao je Ismar Avdagić u emisiji HRT-a Otvoreno u kojoj se analizirala kvaliteta, kontrola i cijena goriva.
Pun sam razumijevanja za interese potrošača. Nažalost svako imenovanje i progalašavanje krivim narušilo bi sudski postupak koji je u tijeku. Zakon o pravu na pristup informacijama zabrajnuje davanje informacije koji bi doveo u pitanje odluku suda. Cilj je bila specijalna prevencija, kazniti one koji varaju, i generalna prevencija, poslati poruku ostalima da se ne mogu tako ponašati. Još nije donijeta zabrana prodaje takvog goriva, možda bude već sutra kad dobijem svu dokumentaciju, rekao je Avdagić.
Barelu nafte je u nekoliko mjeseci cijena pala sa 120 na samo 57 dolara. Ako mu je vrijednost na svjetskom tržištu prepolovljena, zašto smo na crpkama dočekali samo kozmetičku promjenu cijene goriva? U emisiji voditelja Mislava Togonala gostovali su Davor Štern, Ismar Avdagić, Slavko Linić, Goran Šaravanja i Željko Marušić.
Prvo sam razočaran dvostrukim mjerilima – kada vozite 180 km/h odmah vas proglase krivima bez da se uređaji za kontrolu brzine testiraju i država se obruši na vas. Ali država se ne može obrušiti na velike i zato se ne kaže čije je gorivo nekvalitetno – to je licemjerno. Prodaje se gorivo od 95, 98, i 100 oktana i ne vjerujem da je gorivo bilo toliko loše i da je imalo manje od 91 oktana kada bi se motori automobila oštetili. Smatra da su ovi nedostaci beznačajni. S druge strane ne govori se da su sva goriva ispunila kriterij sumpora, olova. Zašto se to krije – ovo je demagogija i to predizborna jer se želi poslati poruka ‘mi kontroliramo i štitimo građane’, rekao je Marušić.
Svo INA-ino gorivo ispunjava Euro V standarde. Cijena nafte pala je 46%, ali dolar je ojačao 11%. Vi ako proizvodite nabavljate unaprijed i treba tri mjeseca da se potroše zalihe koje su npr kupljene po 99 dolara, objasnio je Šaravanja zašto ne pada naglo cijena goriva.
Akcija je bila pokazna vježba na nešto što se nekad radilo dnevno. Zašto je ukinut državni inspektorat nije mu jasno. Vršile su se dnevne kontrole na granici, benzinskim postajama. Kad ne znate kad dolazi kontrola oprezniji ste, a ova je bila čak i najavljena, a i provode se sporadično pa se manje pazi, smatra Štern.
Niska cijena nafte ovisi o nekoliko faktora: recesiji, većoj proizvodnji, manjoj potrošnji, nepostizanju dogovora OPEC-a o kvotama proizvodnje, iskorištavanju nafte iz uljnog škriljevca u SAD-u koje se širi u Europu, a i burze su prestale na temelju panike dizati cijene i stvarati ekstra profit. Ne bih to nazvao stagnacijom, cijena nafte vraća se na normalu, kazao je Štern. Upitao je: ‘Zašto je država ukinula državni inspektorat koji je gorivo kontrolirao još u cisternama na granici. Često se dogodi da se ekipa s benzinske dogovori da neka cisterna, koja prevozi lošije gorivo, istanka to gorivo lošije kvalitete na crpku i to se događa kontinuirano’, dodao je.
Linić je rekao da država treba ponovno kontrolirati i korigirati cijene goriva. Već sutra očekuje pad cijena goriva za 60-70 lipa. Smatra da se naftne kompanije neodgovorno ponašaju i da resorni ministar mora odrediti niske cijene jer oni rade što hoće. Dodao je da niske cijene za državni proračun znače oko 1 milijarde kuna manje od PDV-a. Država bi onda mogla razmišljati o podizanju trošarine koja je na donjoj granici, kazao je. No ipak se nada da do toga neće doći. Ponovio je da odmah očekuje pad cijene goriva za 60-70 lipa, a u idućih nekoliko tjedana još za dodatnih 50 lipa, prenosi HRT.