Regionalna organizacija za zaštitu potrošača (ROZP) na svojim je stranicama objavila rezultate anonimne ankete na temu: ‘Varaju li potrošači?’ Anketa je provedena među prodavačima u trgovačkim centrima u studenome. Rezultati su iznenađujuće nepovoljni za potrošače, a domišljatost onih ‘potrošača-varalica’ koji bacaju ljagu na poštenje potrošača je zapanjujuća.
Ispitanicima je bilo postavljeno pitanje o tome imaju li spoznaje o varanju od strane kupaca – potrošača.
Odgovori su iznenađujućih 97 posto pozitivni, samo jedan posto nema spoznaja, a dva posto se nije željelo izjasniti, stoji na stranicama ROZP-a.
Na pitanje jesu li osobno svjedočili varanju potrošača, 79 posto je potvrdilo, a 21 posto nije osobno svjedočilo varanju kupaca.
Iznenađuju i odgovori na pitanje imaju li trgovine propisane oblike zaštite, gdje 12 posto ispitanika kaže da nemaju, a deset posto ne zna, no ipak 80 posto trgovina ima zaštitu, prenosi Tportal.
Iako Zakon o zaštiti potrošača ne predviđa ‘crnu listu’ ni trgovaca ni potrošača, prodavači se ipak izjašnjavaju u 87 posto slučajeva da njihova trgova posjeduje istu.
Iskustva trgovaca
Varanje kod vaganja proizvoda: Najčešća je pojava kod kupovine voća, povrća i ostalih proizvoda u rinfuzi
Napunjenu vrećicu potrošač drži u ruci i spušta na vagu samo do njemu prihvatljive težine te u tom trenutku uzme naljepnicu s težinom i cijenom.
Napunjenu vrećicu stavi na vagu, ali rukom podiže postolje vage dok ne dobije prihvatljivu težinu i tada uzme naljepnicu.
Izvaže sadržaj u vrećici i uzme naljepnicu, pa potom dopuni sadržaj vrećice.
Napuni vrećicu proizvodom, ali uzme naljepnicu za sličan proizvod niže cijene.
Degustacija: Najčešća pojava kod sušenog i/ili kandiranog voća u rinfuzi, peciva i slatkiša
Po ulasku u trgovinu potrošač prvo navrati do sušenog i/ili kandiranog voća u rinfuzi, uzme šaku voća i jede uz razgledavanje ostalih proizvoda i tako čak nekoliko puta prilikom jednog posjeta trgovini.
Potrošač uzme pecivo, pojede do blagajne i ne pokaže naljepnicu da je uzeo isto.
Potrošač uzme čokoladu, manji slatkiš ili sladoled i pojede na putu do blagajne.
Unošenje prazne ambalaže: Najčešća je pojava s ambalažom brenda trgovine (npr. ‘Clever’, ‘K-plus’ i sl.)
Potrošač unese praznu ambalažu za jaja od brenda druge trgovine, potajice prebaci jaja iz druge kutije u trgovini u svoju kutiju i na blagajni tvrdi da je ta jaja donio sa sobom iz druge trgovine.
Potrošač unese praznu kutiju proizvoda iz druge trgovine, na kojoj je naljepnica s cijenom iz te trgovine, i zamijeni sadržaj, tvrdeći na blagajni da je to kupio u drugoj trgovini.
Otuđivanje proizvoda: Najčešće s robom opće namjene, kao što su maramice, odjevni predmeti, proizvodi za osobnu uporabu
Potrošač isprobava nekoliko odjevnih proizvoda po nekoliko puta, posebno u vrijeme gužvi, i sasvim slučajno jedan ili čak više odjevnih predmeta ostanu ispod njegove stare robe, koju je obukao ne našavši ono što je tražio.
Kod isprobavanja maskare i šminke sasvim slučajno nekoliko komada odabranog proizvoda završi u torbici ili džepu, a jedan se kupi, tj. plati na blagajni.