Kako javlja Jane’s Defence, ugledni list posvećen obrambenim i sigurnosnim temama, hrvatska državna tvrtka Alan raspisala je natječaj za prodaju čak 15 helikoptera i zrakoplova Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.
Među njima se nalazi sedam oklopljenih borbenih helikoptera Mi-24V Hind (proizvedeni 1978-1987), dva taktička transportna zrakoplova tipa Antonov An-32B Curl (proizvedeni 1991-1993) i šest trenažnih zrakoplova Pilatus PC-9 (tri proizvedena 1986-1991, tri PC-M proizvedena 1993).
Ove letjelice se, prema uvjetima natječaja, mogu kupiti zajedno ili pojedinačno, rok za prijavu na natječaj istječe 28. siječnja, a zainteresirani trebaju poslati pismo namjere te ponuditi jamčevinu u iznosu od 15.000 eura. Nakon toga potencijalni kupci mogu pregledati ponuđene letjelice, a konkretna ponuda očekuje se u roku od 14 dana nakon obavljenog pregleda.
Jane’s Defence u analizi razloga za ovakav potez navodi financijsko stanje uzrokovano lošim stanjem hrvatske ekonomije i proračuna za obranu, ali i druge razloge.
Naime borbeni helikopteri Mi-24V korišteni su u ograničenom opsegu za vrijeme Domovinskog rata te su povučeni iz aktivne službe prije više od deset godina. I ranije se u više navrata razmišljalo o njihovoj prodaji, ali je ona, navodi Jane’s Defence, barem jednom opstruirana aktivnim protivljenjem Moskve.
Helikopteri Mi-24V, popularno nazvani ‘leteće topovnjače’, izuzetno su dobro oklopljene borbene letjelice namijenjene za borbu visokog intenziteta (Sovjeti su ih puno koristili prilikom pokušaja osvajanja Afganistana), a kako je poslije završetka Domovinskog rata vjerojatnost da će ponovo biti korišteni pala gotovo na nulu, od njihovog održavanja i korištenja se jednostavno – odustalo. U tom kontekstu odluka o njihovoj prodaji nije neuobičajena, iako se postavlja pitanje zbog čega nije provedena ranije, jer im je u više od deset godina nesumnjivo dodatno pala cijena.
Ono što je puno spornije od prodaje borbenih helikoptera je prodaja relativno kvalitetnih trenažnih zrakoplova tipa Pilatus, na kojima su letjeti učile generacije hrvatskih vojnih pilota.
Jane’s Defence u svojoj analizi navodi kako je prodaja Pilatusa vjerojatno potaknuta disbalansom između broja trenažnih aviona u vlasništvu države te malog broja raspoloživih supersoničnih borbenih aviona. No s obzirom da se program nadogradnje hrvatskih borbenih zrakoplova tipa MIG-21 bliži svom kraju, nije nemoguće da će odluka o prodaju Pilatusa doći pod znak pitanja u doglednoj budućnosti, prenosi Tportal.
Što se tiče transportnih zrakoplova Antonova An-32B, njih je Hrvatsko ratno zrakoplovstvo donedavno koristilo, ali kako se i njima približio trenutak u kojem moraju otići na dug (i skup) remont, država ih je odlučila prodati. Kako se navodi u analizi Jane’s Defencea, nije se službeno razmatralo njihovo korištenje za nadzor mora, iako Hrvatskoj kronično nedostaju letjelice koje mogu obavljati takve zadaće.