Foto: fah
Novi sustav trošarina takav je da će dovesti do pomaka na tržištu automobila, nitko još točno ne zna kolikih. Kako god bilo, svi se zastupnici automobila slažu da su trošarine previsoke te pažljivo gledaju u smjeru zakonodavca.
Usporedno s mogućnošću odbitka pretporeza za kupnju automobila za osobne potrebe poduzetnika, Vlada je pripremila i novi nacrt trošarinskog sustava koje će donijeti izmjene na tržištu novih i rabljenih automobila. Kakve točno, nitko ne zna jer ništa konkretno nije odlučeno, no opći je konsenzus da će nove trošarine donijeti poskupljenje na mnoge male i kompaktne modele automobila, a neki će skupi automobili biti – jeftiniji. Kad smo pitali zašto, odgovor je bio jednostavan – takav je prijedlog sustava.
Carinska uprava vjeruje kako će nove trošarine biti na dobrobit svih građana. Njihova služba za odnose s javnošću za tportal naglasila kako je procjena da će predloženi model potaknuti kupnju novih motornih vozila što je jedna od osnovnih pretpostavki povećanja sigurnosti prometa na cestama te predstavlja poželjan izbor s aspekta zaštite okoliša, odnosno time će se, uzimajući u obzir i važnost oporezivanja po komponenti CO2, poticati kupnja ekološki najprihvatljivijih vozila.
Predložene korekcije u stopama po kriteriju emisije CO2 trebale bi već u srednjoročnom periodu doprinijeti trendu korištenja ekološki prihvatljivijih i samim time efikasnijih motornih vozila (manja potrošnja) te se očekuje kako će ova promjena utjecati na preferencije potrošača i prilagodbu tržišta.
Zatražili smo mišljenje i od Hrvatske gospodarske komore, u kojoj se ne slažu u potpunosti s time da će Zakon imati sto posto pozitivne učinke. Tako je za tportal pomoćnik direktorice Sektora za trgovinu HGK Hrvoje Paver izjavio:
‘Podupiremo vraćanje mogućnosti odbitka pretporeza pri kupnji vozila od strane pravnih osoba, koje je obuhvaćeno u novom Prijedlogu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o PDV-u, a za koje se Udruženje trgovine motornim vozilima pri HGK već dulje vrijeme zalaže. No u Prijedlogu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, koji se donosi u istom paketu mjera, uočili smo neke nelogičnosti (npr. da poskupljuju automobili ispod 99 g/km CO2). Na to ćemo upozoriti Ministarstvo financija, koje je od nas zatražilo mišljenje.’
Novi je moment upravo CO2, koji prije nije bio toliko presudan faktor, a sada je, kolokvijalno rečeno, gram CO2 koji automobil ispusti po prijeđenom kilometru – iste cijene za sve. Dakle, ako prođe novi trošarinski sustav, u Hrvatskoj će biti flat rate po pitanju zagađivanja. Dok je prije ključan faktor bila cijena vozila, danas je jedan faktor cijena, a drugi CO2.
Glasine o poskupljenju potvrdio je član Uprave Porschea Croatia Ivo Ivančević. Njegova tvrtka u Hrvatskoj zastupa osobna i komercijalna vozila marke Volkswagen, Audi, Seat i Škoda. On je za tportal rekao kako će ‘prema trenutačno dostupnim parametrima iz nacrta Prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila najprodavaniji modeli svih marki u nižoj i srednjoj klasi vozila blago poskupjeti’.
Dodao je da Porsche Croatia nikako ne može podržati ovakve izmjene te vjeruje da će u predstojećim razgovorima s mjerodavnim institucijama tijekom javne rasprave uspjeti pomoći u kreiranju uistinu socijalno izbalansiranog Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, s naglaskom na ekološke i sigurnosne aspekte.
Robert Špiranec iz Mazde Hrvatska naglasio je za tportal kako njegova tvrtka podržava to da je CO2 postao faktor, no kaže kako je dio trošarina koji ovisi o cijeni još uvijek previsok. Osim toga naglašava kako zbog dijela sigurnosne opreme koji se doplaćuje cijena automobila može skočiti te se time povećava dio trošarine neovisan o CO2. Dodao je kako Mazda zasad čeka da vidi konačno rješenje kako bi mogla reći što će poskupjeti, a što od modela pojeftiniti.
Slično je tportalu izjavila i voditeljica komunikacija Nissana Hrvatska Slavica Petojević koja kaže kako je njena tvrtka u procesu izračuna i evaluacije, tako da trenutačno ne može komentirati.
Ima i onih koji se protive prijedlogu, no željeli su ostati anonimni. Tako je jedan predstavnik uvoznika neslužbeno izjavio da je po njegovom mišljenju prijedlog beskoristan i kontraproduktivan ako želimo da se u našoj zemlji prodaju nova ili novija vozila, sa što manjim zagađenjem i CO2 jer se penaliziraju oni s najmanje sredstava. Također je naglasio kako su trošarine općenito previsoke u Hrvatskoj te na usporedivi kompaktni model koji oni prodaju u Sloveniji država uzme 300 eura trošarina, a u Hrvatskoj čak 2.000 eura. Naravno da tako nitko ne kupuje nove automobile nego rabljene iz uvoza koji više zagađuju i nesigurniji su, kaže naš sugovornik.
Operativni direktor tvrtke P-Automobil-Import, generalnog zastupnika marke Peugeot u Hrvatskoj Tomislav Miletić naglasio je za tportal kako pozdravlja svaku promjenu koja će porezno olakšati život građanima te povećati prodaju novih vozila i time poboljšati sigurnost na hrvatskim cestama, no kako zasad ne može službeno izaći s podacima koji će njihovi automobili i u kojem smjeru mijenjati cijene.
Agim Skura iz marketinga Autocommercea Zagreb kaže kako bi pravu promjenu na tržištu donio prijedlog koji bi oslobodio trošarine nova vozila koja ispuštaju do 99 grama CO2 po prijeđenom kilometru, odredio maksimalan iznos trošarine bez obzira na cijenu vozila jer se sad skupa vozila ne prodaju (gubitak za proračun) te penalizirati uvoz rabljenih (posebno onih sa starim motorima EURO 3) s fiksnim iznosom kod uvoza te time isključiti vozila stara 10 godina.
Neki drugi zastupnici tvrde kako će jedina pozitivna mjera novih trošarina upravo biti nešto slično jer će dio starih rabljenih koji su danas izrazito popularni, poput Volkswagen Passata ili BMW-a Serije 3 postati preskupi za uvoz iz zemalja Europske unije.
Autor: Goran Vuzem / tportal