Glasačko tijelo ljevice, pak, čine viša srednja klasa, bijeli ovratnici, intelektualci, studenti i pripadnici marginalnih društvenih skupina. Da ironija bude potpuna, na vrhu ovog šarenolikog društva nalazi se tzv. tehnokratska elita, klasa ljudi poput Georgea Sorosa, Billa Gatesa ili Warrena Buffetta, izdašni financijeri različitih ljevičarskih stranaka, programa i inicijativa. Marx bi se vjerojatno začudio kada bi otkrio da ova klasa ljudi savršeno odgovara njegovim opisima proletera kao ljudi bez domovine, bez korijena, klase bez klase. Zaštitni znak proletera postao je danas egidom društvenih elita. Njihovi politički predstavnici su ljudi poput izabranog austrijskog predsjednika Alexandera Van der Bellena, koji ljubav prema domovini smatraju karakternom osobinom vrijednom najvećeg prezira.
Međutim, jako bismo se prevarili ako bismo Trumpovu ili Hoferovu ekonomsku i socijalnu filozofiju smatrali suštinskim elementima njihova političkog programa. Jednako kao što one nemaju nikakav značaj u programima lijevih političara, poput Van der Bellena, Hillary Clinton ili Zorana Milanovića kod nas. U stvari, pojmovi ljevice i desnice u tradicionalnom smislu teško da danas, kada je desnica postala populistička a ljevica elitistička, imaju ikakvog smisla. Radi se prvenstveno o kulturalnom pokretu, a ne socijalnom ili ekonomskom. Nakon Fukuyaminog “kraja povijesti”, mogli bismo reći da se čovječanstvo preselilo iz vremena u prostor. Više ne postoji vertikala, da ne kažem uspravnica, već samo horizontala. Političke revolucije više se ne tiču povijesnog poslanstva, već isključivo geopolitike. Glavna politička matrica danas je lokalno-globalno, glavna politička pitanja su imigracija i globalizam, a ne socijalna prava ili niži porezi.
Kada Trump kaže da će Republikansku stranku pretvoriti u radničku, on time ne artikulira zahtjeve radnika za nekakvim socijalnim pravima, već njihov gnjev protiv otuđenih globalističkih elita i želju da se stane na put ilegalnoj imigraciji. Slično je i kod Normana Hofera – on je “ekstremni desničar” zbog toga što ne želi, poput njegovog suparnika s “ljevice”, ukinuti granice i svoju zemlju utopiti u bezoblično globalističko mnoštvo zvano “Europska unija”. Pritom su potpuno nebitna njihova ekonomska stajališta. Ona mogu biti kakva im drago. To je ono što, recimo, do kraja ne razumiju “lijevi populisti” poput Tsiprasa ili Corbyna. Svoju popularnost oni ne duguju socijalnim i ekonomskim programima, već isključivo otporu globalističkim elitama. Corbynova politička sudbina trenutno se odlučuje oko toga kako će se konačno postaviti prema pitanju referenduma o izlasku iz EU. Jer, to je ono što “prezrene na svijetu” danas jedino zanima.
Ne postoje više ljevica i desnica. Postoje samo vladajuće globalističke elite koje su stekle svoju klasnu svijest i lokalni pokreti otpora protiv ovih elita. Samo tako možemo razumjeti revoluciju koja se događa s Trumpom, Orbanom, Stracheom, Le Penovom ili Putinom. Stari ideološki obrasci tu više ne važe. Postoji samo podjela na one koji svoju državu smatraju samo dalekom rezonancom vlastitih globalističkih vizija i one koji se zalažu za njenu ugroženu suverenost i slobodu. Svatko pri tome samo slijedi svoje vlastite interese i ovisno o tome bira stranu. Iako su elite nametljivije a njihova ideologija vladajuća, šutljiva većina glasa za one koji im obećavaju da će njihovi lokalni interesi biti na prvom mjestu, a ne tek sredstvo ostvarenja globalističkih vizija elita. Rečeno u frazi, oni nemaju što izgubiti osim svojih gadgeta. To je bauk koji danas kruži Europom.
Autor: Borislav Ristić
Izvor: Večernji list