Slučaj mučenika obitelji Ulma, koji su ranije ove godine proglašeni blaženima, izazvao je buru na društvenim mrežama. Bio je to prvi slučaj da je čitava obitelj zajedno proglašena blaženom i, nadalje, prvi u kojem je beatificirano i nerođeno dijete (sedmo Jozefa i Wiktorije). Ustrijeljeni zajedno sa Židovima koje su skrivali 1944. godine, Ulme će vjerojatno u doglednoj budućnosti proganjati vjerski i politički diskurs s trajnom hitnošću.
Poljsko štovanje obitelji Ulma ilustrira snažnu vezu između borbe za nacionalni opstanak i odlučnosti da se razotkrije nametnuta ljudskost modernog sekularnog poretka. Godine 2021. Poljska je postala prva nacija u razvijenom svijetu koja je zabranila pobačaj i, ako je povijest išta reći, jauci ogorčenja su sve glasniji zbog spoznaje da će prije ili kasnije druge civilizirane nacije slijediti.
Dok neposredna prošlost Poljske pruža dovoljno streljiva za njihovu odvažnu modernu društvenu agendu, društveni rizik suprotstavljanja trendovima modernosti i zadrške pred uvriježenim sekularnim vrlinama zahtijeva samopouzdanje ukorijenjeno više u vjeri nego u prijateljstvu. Samoća u kojoj je Josephovo i Wiktorijino nerođeno dijete umrlo za zajedničku vjeru cijele obitelji samoća je s kojom se svaka osoba te vjere povlači kako bi smogla hrabrosti odustati od svijeta koji je pao na zlo. Toj se samoći Poljska uvijek iznova vraćala kroz svoju kratku povijest neovisne nacije.
Nigdje u okupiranoj Europi Nijemci nisu toliko brutalizirali civile kao u Poljskoj. Ipak, otpor društva nigdje nije bio tako jak, s golemim podzemnim mrežama koje su krenule u akciju spašavanja Židova iz kandži nacističkog režima (samo u Ulminom selu Markowa, dvadesetak Židova preživjelo je rat skrivajući se). Uspomena na Ulme, sačuvana uglavnom krvlju poprskanim kućnim artefaktima izloženima u Obiteljskom muzeju Poljaka koji su spašavali Židove u Drugom svjetskom ratu Markowa Ulma, mogla bi se usporediti sa uspomenom na mnoge druge nacionalne narodne heroje i borce otpora i korijen sekularisti bi njihovu hrabrost mogli identificirati kao radikalnu nadu nacionalističkog žara ili političkog neslaganja. Ali to bi značilo pripisati im svojstvo nesmotrenosti, žrtvovanja svoje djece za vrlinu svjetovne pravde. Njihova beatifikacija ovoga tjedna pojašnjava nešto mnogo važnije za jednu pretežno katoličku zemlju koja stoji, često sama, u sekulariziranom svijetu. Ulme su zapravo svjedoci ideala opisanog u Katekizmu Katoličke crkve iz 1642. koji kaže da, kada par u potpunosti stupi u sakrament braka, Krist ostaje s njima, dajući im snagu da Ga slijede uzimajući svoj križ i da nose jedni drugima terete.
Vrlo malo se može učiniti da se potkopa takva obitelj takve snage i vrlo malo se može učiniti da se potkopa nacija koja nastoji ovaj ideal učiniti svojim. Osjeća se da Poljska to zna. I osjeća se da se kritičarima Poljske to ne sviđa.